Nieuwe artikelen

PIM-systeem PIM systeem als toevoeging op je ERP

Een PIM systeem, wat voor Product Informatie Management Systeem staat, is een praktische oplossing voor het beheren van productinformatie. Dit systeem is zeker geen overbodige luxe als je veel (online) producten verkoopt. Alle productdata komen samen in één gecentraliseerde bron. Het organiseert alle productinformatie en kan data uit je ERP halen, wat op zijn beurt weer bedrijfsprocessen binnen jouw organisatie automatiseert en verbindt. De toevoeging van PIM op jouw ERP biedt diverse voordelen die we hieronder zullen toelichten.

Allereerst is het belangrijk om te weten wat een PIM-systeem doet. Je kiest voor PIM wanneer je jouw klanten wilt voorzien van zeer gedetailleerde informatie. Het systeem laat niet alleen producteigenschappen zien, maar ook bijvoorbeeld kwaliteitsstandaarden, onderhoudsaanbevelingen en reparatiemogelijkheden. Zeker wanneer je een uitgebreid of complex productassortiment aanbiedt, is een dergelijk systeem onmisbaar.

Samenhang door alle kanalen

De toepassing van een PIM-systeem zorgt voor consistentie door alle verkoopkanalen heen. Jouw klanten plaatsen een bestelling via diverse kanalen en hebben er vaak al een hele klantreis opzitten voordat de bestelling geplaatst wordt. Dit wil zeggen dat de lead op verschillende contactmomenten en via diverse kanalen in aanraking is geweest met jouw bedrijf. Samenhang tijdens deze customer journey is zeer belangrijk en zorgt voor een uniforme ervaring.

Goede klantervaring

Klanten verwachten dat jij gedetailleerde informatie over jouw producten aanbiedt. Het is dus essentieel dat je rijke en kloppende productdata paraat hebt. Idealiter combineer je dit met video content en rijke afbeeldingen. Een PIM-systeem zorgt voor een dergelijke gepersonaliseerde customer experience omdat het bijvoorbeeld mogelijk wordt om te selecteren op prijs, kleur en maat. Deze data wordt opgeslagen zodat er persoonlijke aanbevelingen gemaakt kunnen worden op basis van eerder selecteer- en bezoekersgedrag.

Nieuwe klanten aantrekken

Digitalisering zorgt voor talloze kansen voor jouw bedrijf. Denk bijvoorbeeld aan het aantrekken van nieuwe klanten, het betreden van nichemarkten, het aanboren van nieuwe kanalen of zelfs uitbreiding naar andere regio’s of landen. Goede data tools maken het mogelijk om hierop in te spelen en snel te reageren wanneer zich kansen voordoen. Een PIM-systeem maakt het zeer eenvoudig om je productdata te distribueren, onder meer door de vertalings- en localisatiemogelijkheden.

Tags:

Registreer u vandaag nog en word lid van ons platform

Wil jij jouw blogs delen en een breed publiek bereiken? Wacht niet langer en registreer je vandaag nog op Grotemarktberaad.nl

Gerelateerde artikelen die u mogelijk interesseren

Gerelateerde berichten

Recruitment sales en recruitment in IT: de sleutel tot succesvol talentmanagement

De arbeidsmarkt is de afgelopen jaren ingrijpend veranderd. Organisaties hebben te maken met personeelstekorten, een toenemende vraag naar gespecialiseerde professionals én kandidaten die steeds hogere eisen stellen. Hierdoor groeit de behoefte aan een gerichte aanpak binnen recruitment. Vooral commerciële en technische functies springen eruit: bij recruitment sales draait het om het aantrekken van sterke commerciële talenten, terwijl recruitment in IT zich richt op de schaarse groep technologische specialisten. Beide gebieden kennen hun eigen dynamiek, maar ook duidelijke overeenkomsten en uitdagingen. Wat is recruitment sales? Recruitment sales richt zich op het aantrekken en selecteren van commerciële professionals die organisaties helpen groeien. Denk aan accountmanagers, business developers en sales directors. Deze functies vragen niet alleen om sterke communicatieve vaardigheden, maar ook om bewezen resultaatgerichtheid en de capaciteit om relaties op te bouwen. In een competitieve markt wordt recruitment sales steeds meer een strategisch proces. Het gaat niet langer alleen om het vinden

Gepubliceerd door Grotemarkt beraad.nl