Grotemarkt beraad
Image default
Marketing

Wat is SEO en waarom moet je ermee aan de slag?

De online concurrentie is heviger dan ooit en als u een website wilt maken die de benchmarks in de sector ruimschoots overtreft, is het van vitaal belang dat u weet hoe u uw ontwerpvaardigheden kunt gebruiken om gebruikers betrokken te houden. Hoe meer betrokken gebruikers zijn, hoe groter de kans dat ze betalende klanten worden – mensen die uw producten en diensten keer op keer zullen kopen, loyaal zullen blijven en uiteindelijk ambassadeurs voor uw merk zullen worden, zowel on- als offline. Wat is SEO?

Wat is Zoekmachine Optimalisatie (SEO)?

Zoekmachine optimalisatie (SEO) is het proces van het verbeteren van de zichtbaarheid van een website of webpagina op een zoekmachine resultaten pagina (SERP) om de website van een bedrijf beter vindbaar te maken (d.w.z. op de eerste pagina(‘s)), waardoor verkeer en verkoop worden gestimuleerd. 

Het is een moeizaam proces, waarbij technische en zakelijke beslissingen moeten worden genomen en waarbij geen resultaten worden gegarandeerd, maar het levert niettemin blijvende voordelen op.

SEO omvat vaak de gezamenlijke inspanning van meerdere afdelingen binnen een organisatie, met inbegrip van het ontwerp, marketing, en content productie teams. Terwijl sommige SEO werk bedrijfsanalyse met zich meebrengt (bijvoorbeeld, het vergelijken van de eigen inhoud met die van concurrenten), hangt een groot deel af van de ranking algoritmen van verschillende zoekmachines, die met de tijd kunnen veranderen. 

Een vuistregel is echter dat websites en webpagina’s met inhoud van hogere kwaliteit, meer externe verwijzende links en meer betrokkenheid van de gebruiker hoger zullen scoren op een SERP.

Het SEO proces omvat zes algemene fasen:

  • Onderzoek, met inbegrip van business research, concurrentie-analyse, de huidige toestand beoordeling, en trefwoord zoeken

  • Planning en strategie, inclusief beslissingen over hoe om te gaan met de inhoud, links bouwen naar de website, beheren van sociale media aanwezigheid en technische implementatie strategieën

  • Implementatie, waar optimalisatiebeslissingen op de webpagina’s van een site en de website als geheel worden uitgevoerd

  • Monitoring, waarbij de activiteit van web spiders, verkeer, zoekmachine rankings, en andere metrieken worden geobserveerd om rapporten op te stellen waarop een evaluatie zal worden uitgevoerd

  • Beoordeling, waarbij de samengevatte effecten van de strategie (en de uitvoering ervan) worden getoetst aan de doelstellingen van het SEO-proces

  • Onderhoud, waarbij zowel kleine als grote problemen met de werking van de website worden aangepakt wanneer zij zich voordoen (bv. nieuwe inhoud die volgens de strategie moet worden geoptimaliseerd)

  • Het SEO-proces is vooral gericht op organische links en plaatsing in zoekmachineresultaten; toch wordt het vaak aangevuld met meer agressieve maatregelen (bv. betaalde zoekadvertenties) en maakt het vaak deel uit van traditionele marketingcampagnes.

Lees hier meer over zoekmachine optimalisatie.

https://ralfvanveen.com/