Als ondernemer zou het handig zijn de boekhouding op orde te hebben. Veel ondernemers kijken daar tegenop en besteden dat veel liever uit. Het uitbesteden van de boekhouding is inderdaad een optie, maar wanneer je een goede begroting hebt is dit ook iets waar je flinke euro’s op kan besparen. Tegenwoordig zijn er handige sjablonen om een goede begroting in Excel te maken. Begroting in Excel voor ondernemers en een stukje administratie Een goede begroting voor het boekhouden is het helft van de werk voor de administratie. De algemene administratie bestaat over het algemeen uit de volgende punten: – Verzamelen van gegevens, archiveren en ordenen. – Het registreren van financiële zaken. – Opstellen van analyses en rapportages. – Aangifte voor de BTW, eventuele vennootschapsbelastingen en inkomen.
Bewijsmateriaal verzamelen is de basis voor het doen van de aangifte, dit is iets wat de belastingdienst controleert.
Inkomsten en verkopen registreren door makkelijke begroting te maken in Excel Als ondernemer moet je een factuur opsturen wanneer je goederen of diensten levert aan klanten. De belastingdienst neem dat ook pas op als omzet wanneer je dat hebt gedaan. Het wordt pas echt als inkomen gezien wanneer het geld op je bankrekening staat.
Daarna is het belangrijk dat alle kosten en uitgaven worden bijgehouden. Wanneer je een inkoopfactuur ontvangt wordt dit gezien als gemaakte kosten, ook als je nog niet hebt betaald.
Als laatst komen de winst – en verliesrekeningen, het maken van balans en de BTW aangifte. Het boekhouden vermakelijke door een begroting te maken in Excel Een goede Excel template kan het boekhouden een stuk makkelijker maken. Dit betekent niet dat er wordt gesproken over 5 minuten werk. Tijd en energie moet je er wel voor over hebben, daarna hou je een hoop centen over.
|