Nieuwe artikelen

3 ontwikkelingen waar ieder transport bedrijf vroeg of laat mee te maken krijgt

De wereld en alles om ons heen is continu in beweging en aan verandering onderhevig. Ook de transportsector is een sector waar veel veranderingen en verschuivingen plaatsvinden. Hieronder hebben wij drie ontwikkelingen voor jou uiteengezet waar ieder transport bedrijf vroeg of laat mee te maken krijgt. Dit zijn onder meer elektrisch rijden, uitstootvermindering en klimaatneutraal vervoer, vrachtwagens die zonder chauffeur van A naar B rijden en steeds strengere regelgeving en richtlijnen. Lees snel verder om te ontdekken welke ontwikkelingen er vandaag de dag binnen de transportsector gaande zijn.

Elektrisch rijden, uitstootvermindering en klimaatneutraal vervoer

Termen als elektrisch rijden, uitstootvermindering en klimaatneutraal vervoer hebben uiteraard allemaal met elkaar te maken. Ze zijn stuk voor stuk gericht op het terugdringen van de uitstoot van broeikasgassen en dan met name CO2. Zoals iedereen wel weet veroorzaakt dit broeikasgas veel ellende in de wereld. Denk bijvoorbeeld aan extremere weersomstandigheden, het smelten van het poolijs en de vele diersoorten die inmiddels met uitsterven worden bedreigd. Langzaam maar zeker zijn we inmiddels op weg naar een ‘groener’ vervoer. Dit geldt niet alleen voor alle auto’s die dagelijks op onze wegen te vinden zijn, want ook de transportsector zal hier aan moeten geloven. 

Vrachtwagens die zonder chauffeur van A naar B rijden

Daar waar zelfrijdende auto’s binnenkort waarschijnlijk worden toegestaan binnen Europa, wordt er ondertussen ook hard gewerkt aan het realiseren van vrachtwagens die zonder chauffeur van A naar B kunnen rijden. De ontwikkeling achter deze autonome vrachtwagens die geheel zelfstandig kunnen rijden op basis van gps, radarsignalen en wifi, wordt ook wel Truck Platooning genoemd. 

Steeds strengere regelgeving en richtlijnen

Niet alleen op het gebied van uitstoot worden de regels en richtlijnen steeds strenger, ook op andere gebieden geldt er een steeds strengere regelgeving en worden de richtlijnen flink aangescherpt. Neem bijvoorbeeld de rij- en rusttijden bij wegvervoer. Vanaf begin februari dit jaar kunnen vrachtwagenchauffeurs langs de weg staande worden gehouden om te controleren of ze de 60 uur aan arbeidstijd per week niet overschrijden. Ook moeten ze sinds diezelfde datum in een tachograaf bijhouden wanneer ze een landsgrens overgaan. Vanaf volgend jaar wordt een slimme tachograaf, die automatisch de positie van de vrachtwagen bijhoudt, stap voor stap verplicht gesteld.

 

https://www.melislogistics.nl/

Tags:

Registreer u vandaag nog en word lid van ons platform

Wil jij jouw blogs delen en een breed publiek bereiken? Wacht niet langer en registreer je vandaag nog op Grotemarktberaad.nl

Gerelateerde artikelen die u mogelijk interesseren

Gerelateerde berichten

Grip op sleutelbeheer: beperk risico’s en verbeter de controle

Hoewel digitale toegangssystemen terrein winnen, blijven fysieke sleutels binnen veel organisaties van groot belang. Denk aan sleutels voor gebouwen, voertuigen, opslaglocaties of technische ruimtes. Toch blijkt in de praktijk dat het beheer ervan vaak onvoldoende geregeld is. Verlies, onduidelijke verantwoordelijkheden en ongewenste toegang zijn reële risico’s. Hoe organiseer je sleutelbeheer op een slimme en veilige manier?De sleutel ligt in het verbeteren en stroomlijnen van het proces. Steeds meer organisaties kiezen voor geavanceerde en geautomatiseerde systemen. Zo pak je het aan: 1. Verzamel alle sleutelgegevens Een solide sleutelbeheer begint met inzicht. Breng in kaart welke sleutels in omloop zijn, wie ze gebruikt en voor welke doeleinden. Vergeet hierbij externe gebruikers zoals leveranciers of tijdelijk personeel niet. Een centrale registratie maakt verdere optimalisatie mogelijk. 2. Leg sleuteltransacties vast Zonder registratie ontbreekt overzicht. Noteer wie wanneer welke sleutel ontvangt en waarom. Een digitaal registratiesysteem biedt hierbij duidelijke voordelen: het is sneller, nauwkeuriger en

Gepubliceerd door Grotemarkt beraad.nl