Grotemarkt beraad
Image default
Bedrijven

Verschillen bij het opstellen van een arbeidscontract

Het bezitten van een goedlopend bedrijf is fijn, maar het kan zijn dat al het werk je te veel wordt. In dit geval is het de hoogste tijd om personeel aan te gaan nemen. Maar om dit te doen moet er eerst een arbeidscontract worden opgesteld, waarin bepaalde afspraken worden gemaakt over het dienstverband. Er bestaan echter meerdere soorten contracten, die net voor verschillende doeleinden worden gebruikt. Hieronder lees je meer over deze verschillen.

Tijdelijke en vaste contracten

Het eerste verschil kan worden gemaakt bij de duur van de indienstneming. Hierin wordt er een verschil gemaakt tussen een tijdelijk en een vast contract. Een tijdelijk contract loopt maar voor een bepaalde tijd, waarna het automatisch eindigt. Deze kun je ook meestal niet opzeggen voordat de duur van het contract erop zit. Een vast contract loopt af wanneer je zelf ontslag neemt of wanneer de werkgever het contract beëindigt. Tijdens de loopduur van je contract heb je zelf wel de mogelijkheid om ontslag te nemen.

Mondelinge en schriftelijke contracten

Het is niet verplicht om je contract uit te laten schrijven, maar dit heeft meestal wel de voorkeur. Hierdoor kunnen er geen onduidelijkheden ontstaan over je rechten en je plichten. Het voordeel van een mondeling contract is dat het sneller is gemaakt dan een schriftelijk contract, waarbij alle haken en ogen moeten worden uitgeschreven. Het is tegenwoordig ook mogelijk om digitaal een schriftelijk arbeidscontract in te vullen. Zo kunnen ook Whatsapp berichten gelden als bewijs voor een overeenkomst.

https://bundel.nl/arbeidscontract/