Nieuwe artikelen

Wanneer wordt destructief of NDO onderzoek toegepast

Als bouwmateriaal moet staal over het algemeen bestand zijn tegen de meest uiteenlopende soorten belastingen. Deze omvatten de volgende soorten belasting zoals buigen, torsie, spanning, impact …

Materialen moeten getest worden

Voor de veiligheid van een constructie, het personeel van een bedrijf of de gebruikers van bepaalde constructies is het belangrijk dat er testen gedaan worden. MCI, een bedrijf dat onder andere gespecialiseerd is in materiaalkunde gebruikt daarvoor verschillende methodes. In principe kunnen testmethoden worden onderverdeeld in twee rubrieken: destructief onderzoek en niet-destructief of NDO onderzoek.

Wat is destructief onderzoek

Bij destructief materiaalonderzoek wordt het materiaal beschadigd en kan het onderdeel meestal niet meer worden gebruikt. In het algemeen gebruikt MCI speciaal voor de test voorbereide en gestandaardiseerde materiaalmonsters gebruikt. De destructieve onderzoeksmethodes leveren belangrijke parameters voor de ontwerper om de juiste materiaal- en componentgeometrie te bepalen, afhankelijk van de spanning en belasting. Het bepalen van de componentafmetingen wordt ook wel dimensionering genoemd!

Destructief onderzoek is niet altijd aangewezen

Door de complexiteit en de interactie tussen de verschillende stress- en belastingstoestanden kunnen niet alle eventualiteiten in materiële parameters worden vastgelegd. Dit is altijd problematisch wanneer mensenlevens in gevaar worden gebracht door het falen van componenten. Daarom moeten de veiligheidsrelevante componenten met regelmatige tussenpozen worden gecontroleerd, zoals bijvoorbeeld het geval is bij turbinebladen van vliegtuigmotoren. Het is economisch niet haalbaar om op dit punt destructieve materiaaltests uit te voeren om achteraf vast te stellen dat alles in orde was.

Daarom is er binnen de materiaalkunde ook NDO onderzoek ontwikkeld. Dit betekent dat het eigenlijke onderdeel, als er geen klachten zijn, nog steeds kan worden gebruikt na de test. Zo worden de betreffende turbinebladen bijvoorbeeld niet-destructief geïnspecteerd op scheuren door ultrasoon onderzoek of wervelstroomonderzoek. Non-destructief materiaalonderzoek omvat ook de loutere visuele inspectie of een onderdeel wel of niet uitwendig beschadigd is.

https://www.m-c-i.nl/

Registreer u vandaag nog en word lid van ons platform

Wil jij jouw blogs delen en een breed publiek bereiken? Wacht niet langer en registreer je vandaag nog op Grotemarktberaad.nl

Gerelateerde artikelen die u mogelijk interesseren

Gerelateerde berichten

Snel en betrouwbaar: De kunst van efficiënte bezorging

Bezorging is een essentieel onderdeel geworden van ons dagelijks leven. Of het nu gaat om boodschappen, kleding, elektronica of andere goederen, we vertrouwen op bezorgdiensten om ons leven gemakkelijker te maken. Maar wat maakt een bezorgdienst snel en betrouwbaar? In dit blogartikel zullen we kijken naar de kunst van efficiënte bezorging en hoe dit kan bijdragen aan een positieve klantervaring.   Snelheid Snelheid is een van de belangrijkste aspecten van een goede bezorgdienst. Tegenwoordig verwachten consumenten dat hun bestellingen binnen enkele dagen of zelfs dezelfde dag worden geleverd. Dit vereist een goed georganiseerde logistiek en een efficiënt bezorgproces. Een bezorgdienst die snel kan leveren, kan klanten tevreden stellen en een concurrentievoordeel behalen.   De locatie Een belangrijke factor die bijdraagt aan de snelheid van bezorging is de locatie van de distributiecentra. Het is ideaal om distributiecentra op strategische locaties te hebben, dicht bij belangrijke stedelijke gebieden en verkeersknooppunten. Dit vermindert

Gepubliceerd door Grotemarkt beraad.nl